Viktig information inför ditt bokade möte
laptop med hörlurar

Inför mötet

Både för din och vår trygghet har vi vissa regler inför och under vår kontakt


Samtalsmiljö

Det är viktigt att du är på en plats där du inte riskerar att bli störd under mötet. Välj ett rum som har god ljudisolering och har så god belysning att ditt ansikte syns tydligt under hela mötet. Du ska antingen vara ensam eller med personer som ska delta i mötet. Dörren till rummet du sitter i ska vara stängd. 

Relevanta dokument

Fyll i gärna formuläret Information om din livssituation och hälsa samt DSM-5 screening om du inte har gjort det. Länkar till formulären hittar du i din användarpanel efter att du loggar in med BankID.

Det underlättar om du har eventuella relevanta dokument, utlåtanden eller intyg till hands inför mötet.

Det kan vara bra om du har möjlighet att föra anteckningar.

Dator / smartphone eller surfplatta

Det digitala mötet förutsätter att du har tillgång till en digital enhet (smartphone, surfplatta eller dator) med fungerande kamera, mikrofon och högtalare eller hörlurar. 

Att ha en tillräckligt snabb och stabil internetkoppling är en förutsättning för videobesök. Du kan testa din utrustning och internetkoppling online. 

Det är viktigt att du använder din egen utrustning. Om du använder utrustning som tillhör till någon annan ska du säkerställa att mötet inte spelas in. 

Om du inte har en stabil internetkoppling eller din enhet inte klarar av dessa test går det tyvärr inte att använda våra onlinetjänster. Om du misstänker att du endast har tillfälliga problem med utrustningen får du gärna kontakta oss för hjälp i god tid inför besöket.

Här kommer lite länkar för dig att testa din utrustning ifall du behöver det.

Testa internethastighet
Minimum: 2MB/S, Optimal: 25 MB/S, Latency under 50 ms 

Testa nätverkstabilitet

Placering av din kamera / smartphone

Kameran som används ska placeras i linje med övre delen av en datorskärm, inte under, inte sidan. 

Under samtalet

Vi utgår från att du kommunicerar på ett uppriktigt och respektfullt sätt. Tänk gärna på hur du skulle bete dig under ett vanligt möte med vården. 

Olämpliga beteenden (såsom att vara påverkad av alkohol, droger eller övriga substanser eller vara klädd på ett sätt som är olämpligt för en vårdkontakt) kan leda till att din kontakt med oss avslutas i enlighet med våra Användarvillkor.

Glöm inte att din kontakt med oss är en vårdkontakt och vårdpersonal du träffar har samma skyldigheter vid ett fysiskt möte. 

Inga akuta tjänster!

Observera att vi inte har möjlighet att erbjuda akut psykiatrisk hjälp.

Våra tjänster är utformade för att göra icke-akuta bedömningar och uppföljningar. Vi fokuserar på att kunna erbjuda kontinuerlig behandling och uppföljning, dock inte akut.

Ifall du har ett akut behov behöver du söka akut till den närmaste akutpsykiatriska mottagningen.