Användarvillkor
Senast uppdatering: 2022-05-15Dessa allmänna villkor (”Villkor”) gäller för alla tjänster (”Tjänsten”, ”Våra tjänster”) som MINDEED AB (559241-2612) (”MINDEED”, ”vi”,”vår” eller ”oss”) tillhandahåller våra kunder ("du", "Du", "din", "dig", ”kontoinnehavare”, ”Klienten” eller ”Klienter”) genom något av de åtkomstalternativ som informeras via https://mindeed.se (”Hemsidan”). Vårdgivaransvaret av MINDEED regleras inte av dessa villkor, utan tillämplig lagstiftning såsom hälso- och sjukvårdslagen, patientlagen och patientdatalagen.
MINDEED tillhandahåller en digitalvårdsplattform med fokus på kvalificerade distansbedömningar, behandlingar samt uppföljningar inom specialistpsykiatri.
Definitioner
Godkännande och ändring av villkoren
Genom att använda Tjänsten är du införstådd med, accepterar och godkänner Villkoren samt träffar avtal med MINDEED AB. Avtalet ska anses ingånget när du vid inloggning registrerar din epostadress där det står "Genom att registrera dig på webbplatsen och använda våra tjänster accepterar du webbplatsens Privacy policy och Användarvillkor."
Vi förbehåller oss rätten att när som helst förändra Funktioner och därmed Villkor. Vi kommer att meddela dig via e-post om sådana ändringar som inte är obetydliga och vilka kommer att påverka dig. Vi kommer då att informera dig om att det är viktigt att invända om du inte godkänner ändringarna. Om vi inte får en sådan invändning inom trettio (30) dagar efter det att ändringarna meddelades kommer vi att anta att du godkänner dem. Vi kommer också anta att du godkänner ändringarna i de fall du ingår ett avtal med oss, genom att exempelvis fortsätta använda Tjänsten, efter att de nya villkoren har börjat gälla.
Dessa Villkor, samt instruktioner, policys och övrig information kring Tjänsten finns tillgänglig i Hemsidan.
Kontaktuppgifter
Du kan kontakta oss genom vårt kontaktformulär (https://mindeed.se/kontakt) (”Kontaktuppgifter”).
Tjänsten
Beskrivning av Tjänsten
Vi tillhandahåller en plattform för online psykiatrisk vård tillgänglig genom något av de åtkomstalternativ som mindeed.se från tid till annan informerar om, i nuläget via Hemsidan. (”Tjänsten”).
Tjänsten är utformad för att bedriva icke-akut specialistpsykiatrisk vård genom stöd av kvalificerade distanskontakter via Internet samt fysiska möten. Genom Tjänsten registrerar du dina uppgifter och skapar ett konto, bokar tid och träffar legitimerade yrkesutövare, exempelvis en specialistläkare, för att erhålla en vårdkontakt i form av ett video- eller fysiskt möte. Legitimerade yrkesutövare som du träffar grundar sin bedömning på information du bistår med och kan behöva mer muntlig eller skriftlig information och/eller underlag för att kunna ställa diagnos och/eller föreslå behandlingsåtgärder.
Mer information om Tjänsten finns på Hemsidan.
Beställning av Tjänsten
Tjänsten beställs i enlighet med instruktionerna på Hemsidan. Priser och avgifter för konsultationer via Tjänsten, och eventuella övriga priser, framgår av den vid var tid publicerade prislistan. Betalning för konsultation sker i förväg, och du kan inte påbörja en konsultation med Vårdgivaren förrän betalning erlagts, förutom i de fall då Vi explicit uttryckt detta.
Leverans av Tjänsten
Under beställningsprocessen kommer vi att meddela dig när, hur och var vi tillhandahåller Tjänsten.
Du förbinder dig att följa dessa Allmänna villkor och eventuella andra instruktioner som publiceras via mindeed.se.
Du ansvarar för riktigheten i den information du lämnar i samband med användande av Tjänsten. Genom att använda Tjänsten förstår och accepterar du att ge korrekt information som enligt våra bedömningar är nödvändiga. Detta kan exempelvis innebära att muntligt eller skriftligt fylla i bedömningsblanketter, ladda upp tidigare intyg, utlåtanden eller journalanteckningar.
Du ansvarar för att införskaffa den tekniska utrustningen och göra Internetkopplingen beredd medan du använder Våra tjänster. För den händelse du till följd av bristfälligheter i din tekniska utrustning inte kan utnyttja Våra tjänster accepterar du att avsäga dig från att få återbetalning av kostnaden för Våra tjänster förutom i de fall då Vi explicit uttryckt detta.
Du ansvarar för att personligen närvara vid digitala och fysiska möten som bokas i överensstämmelse med dig. Ifall du blir försenad mer än 20 minuter accepterar du att besöket registreras som uteblivet förutom i de fall då Vi explicit uttryckt detta.
Vi tar inget ansvar för eventuella skador som uppkommer på grund av att du har lämnat felaktig eller ej aktuell information. Du ska förvara personlig och användarspecifik information – såsom användaridentitet och lösenord eller andra handlingar, certifikat eller enheter som kan nyttjas för åtkomst till mindeed.se– på ett betryggande sätt och inte använda eller avslöja denna information för någon obehörig. Om du misstänker, eller borde misstänka, att sådan information kommit till någon obehörigs kännedom eller på annat sätt missbrukas, är du skyldig att omedelbart vidta åtgärd för att begränsa åtkomst till mindeed.se samt att omedelbart informera oss.
Vi ansvarar inte för fel som beror på Dig eller något förhållande som Du ansvarar för. Vi ansvarar vidare inte för någon form av personskada eller andra följder, som kan vara ett resultat, direkt eller indirekt, av användning eller felanvändning av information som ges, presenteras i eller hänvisas till i Våra tjänster. Vi ansvarar således inte för skador, följdskador, utebliven vinst, utebliven förväntad besparing och/eller andra indirekta skador.
Du ansvarar av alla aktiviteter du vidtar medan du använder Våra tjänster. Du ansvarar således bl.a. för eventuell överföring av information och elektroniska dokument. Du är skyldig att, utöver dessa Allmänna villkor och eventuella instruktioner som MINDEED från tid till annan publicerar på mindeed.se, iaktta gällande lagar, regler, myndighetsbeslut samt allmänt accepterade etiska och moraliska värderingar vid användningen av mindeed.se och Våra tjänster. Du förstår och accepterar att olämpligt beteende, alkohol- eller substanspåverkan, att avsiktligt missleda Vårdpersonal genom att bl.a. men inte uteslutande ge felaktig information, att spela in videmöten utan att hämta Vårdpersonals samtycke eller övriga olämpliga beteenden under videmöten kan leda till att vårdkontakten avslutas. Skulle en sådan händelse inträffa eller om du bryter mot dessa Villkor förbehåller Vi oss rätten att, med föregående varning eller meddelande härom till dig, när som helst utan ansvar för eventuella konsekvenser, stänga ned ditt Konto eller vidta andra åtgärder för att skydda Våra tjänsters renommé och tillförlitlighet. Vid sådan avstängning har Vi rätt att säga upp Avtalet till omedelbart upphörande om du bryter eller med sannolika skäl förefaller bryta mot dessa Villkor och inte inom sju (7) dagar från påpekande därom vidtar rättelse. Vid sådan uppsägning stängs ditt Konto av, varefter Avtalet automatiskt upphör att gälla.
Reklamation och dina rättigheter
Reklamation
Om du anser att Tjänsten är felaktig kan du reklamera genom att meddela oss via våra Kontaktuppgifter. Du måste reklamera inom rimlig tid (inom två (2) månader anses alltid vara rimlig tid). Du kan inte reklamera fel som upptäcks senare än tre (3) år efter Tjänstens slutförande.
Dina rättigheter vid fel i tjänsten
Försening
Hävning
Om du häver Tjänsten innan den har slutförts har vi rätt till ersättning för den del av Tjänsten som vi redan utfört. Vi kan även kräva ersättning för förlust av intäkter till följd av förlorade arbetsmöjligheter.
Tredjepartstjänster som del av tjänsten
MINDEED har rätt att anlita underleverantör för fullgörandet av sina förpliktelser enligt Avtalet. I de fall vi använder tjänster och/eller produkter från tredjepartsleverantörer är vi inte ansvariga för eventuella skador som orsakats på grund av en handling eller en underlåtenhet som är hänförlig till sådan leverantör då dessa leverantörer agerar utanför vår kontroll.
Om du är konsument tillhandahåller vi endast Tjänsten för ditt privata bruk. Om du använder Tjänsten i kommersiella syften och/eller för affärs- och återförsäljningsändamål är vårt ansvar gentemot dig begränsat enligt följande:
Fel och dröjsmål utanför vår kontroll (force majeure)
Vi ansvarar inte för dröjsmål och fel utanför vår kontroll. Om våra leverantörer hamnar i dröjsmål på grund av en händelse utanför vår kontroll, kommer vi att meddela dig om detta så snart som möjligt och vidta åtgärder för att minimera skadan av dröjsmålet. Om vi har uppfyllt detta ansvarar vi inte för fel och dröjsmål orsakade av händelsen, men om det finns risk för att ett väsentligt fel eller dröjsmål uppstår kan du kontakta oss för att avsluta avtalet och få en återbetalning för den del av Tjänsten som du har betalat för men inte fått.
Ångerrätt
Personuppgifter
IMMATERIELLA RÄTTIGHETER
Våra rättigheter
Hemsidan ägs och administreras av MINDEED AB. Alla upphovsrätter, varumärken, varunamn, loggor och andra immateriella eller industriella rättigheter som innehas eller används av oss samt de som är inkluderade i våra Funktioner (inklusive titlar, grafiska bilder, ikoner, skript, källkoder osv.) är vår egen, eller annan licensgivares, egendom och får inte återskapas, distribueras, säljas, användas, ändras, kopieras, begränsas eller användas(helt eller delvis) utan vårt skriftliga samtycke.
Du får inte, oavsett ändamål, manipulera, försöka få obehörig åtkomst till, ändra, hacka, laga eller på annat sätt justera något av våra material, hårdvara, källkoder eller information.
Tjänsten och annan information, inklusive alla tillhörande immateriella rättigheter, som tillhandahålls och tillgängliggörs av oss utgör vår exklusiva egendom. Du får inte använda vår exklusiva egendom i något kommersiellt syfte eller för annat ändåmål utan vårt skriftliga samtycke.
Svensk lag ska tillämpas på dessa Villkor och vårt rättsförhållande i övrigt.
Klagomål och tvister
Om du har några klagomål, vänligen kontakta vår support genom våra Kontaktuppgifter eller att mejla till [email protected]_mindeed.se
Vi kommer alltid att i första hand försöka lösa dina klagomål genom diskussioner mellan dig och oss. Vid händelse av ett klagomål eller en tvist har du dock alltid rätt att kontakta Allmännareklamationsnämnden.
Tvist avseende tolkning och tillämpning av dessa Villkor ska lösas av Allmänna reklamationsnämnden eller av behörig domstol.
Du har även möjlighet att skicka ditt klagomål till EU:s plattform för tvistlösning online (ODR-plattformen). ODR-plattformen hittar du här: http://ec.europa.eu/consumers/odr.
BOLAGSINFORMATION
MINDEED AB är registrerat i Sverige.
Organisationsnummer: 559241-2612
Registrerad adress: Gotlandsresan 109, 75754 Uppsala
Momsregistreringsnummer: SE559241-261201